Tuesday 4 June 2013

Semua dah berakhir .




   Fyqa atau nama sebenarnya Afyqa Syazana binti Amir Syazran . 11 tahun . Seorang kanak-kanak yang ceria dan comel . Tetapi semua itu hanya tinggal kenangan sejak kematian mamanya. Papa Fyqa berkahwin baru dengan seorang wanita janda yang sudah mempunyai anak berusia 11 tahun juga.

 ''Fyqa , Faiqal  ! Papa dah nak pergi kerja dah ni sayang . Mari salam papa ! " teriak Ibu tiri Fyqa. " papa , hati hati tau ... " nasihat fyqa untuk papanya. " Sayang , awak tolong jaga kan anak anak saya . " rayu papa fyqa . " Jangan risau abang , sayang dah anggap dorang macam anak kandung sayang sendiri" balas Rozana sambil membelai rambut Fyqa dan adik Fyqa , Faiqal farizwan. 10 tahun. " Terima kasih sayang. Fyqa , faiqal , Marsha. sayang , abang pergi dulu " balas Encik Amir lalu menaiki keretanya.

Beberapa minit sahaja kereta Encik Amir berlalu . Puan Rozana terus menolak Fyqa dan Faiqal . " Eh ! NAJIS . aku budak macam korang. Marsha , mari sayang " jerit Puan Rozana sambil menarik tangan anak kandungnya Marsha Lyana . " Ibu ... kenapa buat Fyqa dan faiqal macam ni bu ... huuu.uuuuuu" teriak Fyqa sambil memeluk kaki ibu tirinya. "Eh ! najislah !! sudahh tepii dasar budak hilang akal . !! Sudah . aku nak kau pegi dapur basuh baju aku dan marsha !!! " balas ibu tiri fyqa sambil mengelak kaki nya dipeluk .

"Kakak , kenapa ibu buat macam ni dekat kita . kite bagitahu papa nak? " tanya faiqal sambil mencuci baju.. "jangan faiqal , tak pasal pasal ibu seksa kita lebih teruk lagi" balas fyqa sambil melihat ibu tirinya , takut pulak Fyqa kalau ibu nya dengar pasal ni .Hari berganti hari , sebulan sudah berlalu .. Papa fyqa masih tidak tahu hal yang berlaku kepada anak kandungnya.. Sehingga lah satu hari itu ..

"Sayang , Faiqal , Fyqa , Marsha ..  papa ada meeting selama seminggu dekat selangor . So , papa tidak berada di rumah selama seminggu . ini papa ada beli hadiah dekat korang ... " jelas papa sambil memberi hadiah. Fyqa mendapat hadiah rantai leher . Faiqal pula mendapat hadiah jam tangan terbaru . Marsha mendapat rantai tangan juga . isteri nya mendapat cincin . "Wah terima kasih paaaa , "teriak anak-anaknya . Faiqal , Fyqa dan Marsha . "Terima kasih bang " kata isterinya . "Sama-sama .. abang pergi dulu . sayang semuanya . " balas papa fyqa sambil membuka pintu rumah. Semua sudah bersalaman . lantas enjen kereta dibuka dan berlalu lah papa fyqa.

"Fyqa ! bak aku rantai tu !!"jerit Marsha. "Tak boleh .. ini kan pemberian papa .... "balas Fyqa ketakutan. "bak lahh !!!!"marsha meminta sambil menarik narik rantai tu . "jangan nanti putus" pintas fyqa berkata. "hey apa ni bising bising!! Fyqa kenapa ni !!! '' jerit puan rozanaa sambil menjeling maut ke arah fyqa "ma ma marshaa nak rantai ini .. ini pemberian papa ... "jelas fyqa ketakutan smbil mata nya pandang ke lantai "kurang ajar punya budak ! , kalau anak aku mintak kau bagi jelah !! " puan rozana terus menarik rantai itu dan memberinya kepada Marsha . Marsha memegang rantai itu sambil senyum jahat. Puan Rozana juga mengambil jam tangan faiqal dan menolak faiqal hingga jatuh .Mulut Faiqal terkena bucu meja lalu berdarah . Puan Rozana tidak endah . Lalu dia memulas telinga fyqa sampai merah. Lalu dia menolak fyqa , fyqa terjatuh dari anak tangga , kepala fyqa berdarah .. juga..

Tanpa disedari Encik Amir berpatah balik kerana tertinggal sesuatu . Akibat pemberontakan itu . mereka semua tidak dengar bunyi enjen kereta . Encik Amir membuka pintu rumah dah terkejut melihat perbuatan isterinya.  Faiqal dibiarkan mulut berdarah dan kepala fyqa berdarah teruk . Manakala Marsha senyum gembira . "Astagfirullahalazim . Faiqal . Fyqa ! Rozana ! apa kau buat dekat anak aku !!! ini baru aku pergi 5 minit  . oh selama ni aku pergi keja kau dan anak kau ni dera anak aku lah !"bentak Encik Amir !

"bang , maafkan zana , zana tak sengaja .. "rayu rozana . ''papa maafkan marsha , maafkan mama marshaaa .. kitaorang janji tak buat lagi"rayu marsha . "semua dah terlambat ... patut lah ada kesan lembam di muka anak aku . aku tanya dia kenapa . korang yang sibuk jawab cakap dia jatuh lah apa lah ! . Zana ! aku tak sanggup anak aku kena dera. aku ceraikan kau !! "jelas encik amir sambil marah . 'abang . fyqa . faiqall . tolong mama '' rayu rozana memeluk kaki mereka . "sudah anak ku mari ... ' encik amir memeluk fyqa dan faiqal . "kemaskan barang-2 kau dan pergi dari rumah ini !" sambung encik amir.


Sejak kejadian itu . Encik Amir sendiri yang mengambil keputusan untuk menjaga anak-anaknya hingga besar . Tiada lagi penderaan terhadap anak anaknya.Mereka hidup gembira sekarang ini ...

Semua dah berakhir ..........

tamat !


  • jangan pentingkan diri sendiri
  • jangan lah suka buli and dera orang lain .